Másodszor is sikeresen – online aukción értékesített reklámfelület

2007. October 2. g.palocsay

TeszVesz segítségével eladott hirdetési felületÚgy gondoljuk, az online média és a reklámpiac iránt érdeklődő közönségünk számára egész biztosan érdekes lehet a hír, hogy Magyarországon még egészen újszerű – külföldön a Google által viszont már használt technikával, internetes aukció útján immáron 2. alkalommal értékesített kapós hirdetési felületeket az Újmédia-divízió a Sanoma Budapest által szerkesztett ingatlan.lap.hu weboldalra. A kezdeményezést, amelyet a TeszVesz.hu aukciós portál segítségével bonyolítottunk le, a hirdetők egy olyan versenynek fogták fel, amely játékba maguk is szívesen bekapcsolódtak. Az értékesítés olyannyira sikeres volt, hogy sikerült a tavalyi első ilyen aukciónk teljes hirdetési bevételét (NetNet költés) idén közel megnégyszereznünk!

Az elmúlt hat-hét évben nagyon felkapott lett az ingatlan téma a neten, ami már két éve is egyre többször jelentett nehézséget az ingatlan.lap.hu oldal szerkesztésében, hiszen a megjelenített linkek száma nagyon megnőtt. 2005 tavaszára vált tarthatatlanná a helyzet, amikor mintegy 1000 internetcím szerepelt a divízió – illetve egészen konkrétan a Startlap szerkesztősége – által szerkesztett oldalon. Először azzal próbálkoztunk a linkek szelektálása érdekében, hogy csak egy egyszeri éves díj befizetésével maradhattak fent a címek az oldalon, a linkek pedig ekkortól fogva a megrendelések sorrendjében szerepeltek a dobozokban. Az intézkedés hatására, az „amatőr” kisebb oldalak eltűntek és már csak valamennyivel kevesebb, 2-300 cím szerepelt, ami megnövelte az oldal értékét, használhatóságát. Időközben azonban felmerültek olyan igények is, hogy a későbbi hirdetők esetleg szeretnének feljebb kerülni a dobozokban. Azt találtuk a legjobb megoldásnak, hogy a szintén a Sanoma által működtetett TeszVesz aukciós site-ot használjuk a probléma áthidalására.

Nem azt csináltuk tehát, hogy egy magasabb fix összeget határoztunk meg az első öt helynek az árára, hanem azt mondtuk, hogy van egy kikiáltási ár, és aki a legtöbbet adja, az kerülhet ide be. Amikor tavaly először próbálkoztunk ilyesfajta értékesítéssel, a következő történt: májusban kitaláltuk az aukció menetét, majd ezután több alkalommal értesítő leveleket küldtünk az összes hirdetőnek, hogy lehetőség van előrébb kerülni az első helyre, ha sikerrel szerepelnek a hamarosan induló aukciókban. A két héten át tartó aukciókon összesen 6 doboz 5-5 linkhelyére lehetett licitálni, összesen tehát 30 aukciót indítottunk el.

Az első alkalommal ugyan még tartottunk az aukció sikertelenségétől, illetve a hirdetők érdektelenségétől, a várakozásokat azonban már tavaly is jócskán felülmúlták a tapasztalataink: bár az aukciók a tavalyi nagy nyári szabadságolások közepette indultak, mégis azt láttuk, hogy már az első héten sokan regisztráltak, hogy részt vehessenek az aukción és elkezdték felnyomni a hirdetési helyek árát. Az aukciók indulása előtt összesen háromszor küldtünk értesítő levelet, majd az indulás napján és az első hét leteltekor újabb értesítő levelet küldtünk ki. Ezekben arra is felhívtuk a licitálók figyelmét, hogy érdemes az alsóbb linkhelyekért is versenyezniük, mert így olcsóbban, de hasonlóan kedvező helyre kerülhetnek ki. A liciteket alacsony összegről indítottuk, a licitek zárására azonban szépen megemelkedtek a hirdetési helyek árai: volt olyan doboz, ahol tavaly az 1. hely ára a kezdeti 2500 forintról 150 500 forintra ment fel (idén már 450 ezer forint volt a csúcs!), ennyit fizetett a győztes licitáló az Ingatlan-adatbázisok dobozban való kiemelt megjelenésért. Mivel a konkurens licitálók látták egymást, az ingatlancégek képviselői presztízskérdést is csináltak abból, hogy akár magasabb pénzért, de ők legyenek a jobb helyen, ami erőteljesen vitte fel az árakat. Olyan hirdető is volt, aki azt mondta, hogy nem akar közvetlenül a konkurense alá kerülni, ezért inkább egy lejjebb lévő helyre licitált. Ez a gondolkodás meglepő helyzetet is eredményezett: előfordult, hogy egy „jobb helyért” kevesebbet fizettek a hirdetők, mint egy „rosszabbért”. Nagyon fontos, hogy az aukciózást tavaly és idén is játékként, egyfajta versenyként élték meg a hirdetők. Volt, aki ujjongott, amikor megtudta, hogy ő nyerte az aukciót és boldog volt, hogy kifizetheti a hirdetési hely árát, amiért az első helyre került.

Az online aukciózást általában consumer to consumer, vagyis magánemberek közötti értékesítési formának gondoljuk, ez esetben azonban egy sikeres b2b, azaz business to business értékesítés zajlott a TeszVesz segítségével. Bebizonyosodott, hogy maga az online aukciózás is lehet egy új értékesítési csatorna, méghozzá akár a b2b-ben is, ráadásul azt is élesben tapasztaltuk meg – idén most már másodszor-, hogy a felhasználók könnyedén elboldogulnak a TeszVesz oldal használatával.

Lehet, hogy ezt az új értékesítési formát a későbbiekben más szerkesztőségi lapokon is kipróbáljuk, hogy megnézzük, más piaci csoportok, például az utazási irodák, autókereskedők hogyan reagálnának egy hasonló kezdeményezésre.

A tavalyi online aukció számokban:

  • A legmagasabb áron az Ingatlan adatbázisok dobozban levő I. hely kelt el: 150 500 Ft
  • Összesen 869 250 Ft bevételt értünk el (NetNet).

Az idei aukció eredményei:

  • Összesen 172 érvényes licit érkezett a meghirdetett 30 helyre
  • Legmagasabb áron az Ingatlan adatbázisok I. helye kelt el: 450 ezer Ft + áfa
  • Az összbevételünk az aukcióból NetNet 3 093 450 Ft + áfa lett.

Az idei értékesítés sikere egyébként nagyban függött a tavaly év végén felállított telesales csapatunk hatékony munkájától, amelynek fő feladata volt a tájékoztatás, a kifogáskezelés és az adminisztráció pontos vezetése az értékesítés során.

Nektek mi a véleményetek minderről? Tényleg az online aukciókon eladott hirdetési helyeké a jövő?

Kategória: online média, Startlap, TeszVesz  |  Nincsenek hozzászólások

Szólj hozzá Te is!

Megjegyzés: A hozzászólásokat moderátor ellenőrzi, amely eltarthat egy ideig. Kérjük ne küldd újra a hozzászólásodat.