Újra itt az Ipsos és a Kirakat.hu karácsonyi kutatása

2010. November 30. Webmaster

Ismét elvégezte reprezentatív karácsonyi kutatását a Kirakat.hu termék-, ár- és bolt-összehasonlító portálunk és az Ipsos piackutató cég. Az egyik legjellemzőbb adat: az emberek fele idén is 20 ezer forintnál kevesebbet költ karácsonyi ajándékokra.

Az Ipsos Zrt. a Sanoma Budapest Zrt. megbízásából 2007 novembere óta vizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait, és az adott év karácsonyára vonatkozó terveit.

A kutatás mintanagysága 1000 fő, amely nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.

Alig akad, aki 30 ezer forint felett költene

Idén a karácsonyi ajándékvásárlást tervezők 66 százaléka legfeljebb 30 ezer forintból szeretne kijönni, ennél nagyobb kiadással a lakosság kicsit több mint egyötöde számol. 2009-ben ezek az arányok szinte megegyeztek.

kirakat1_2010nov_hat

A megkérdezettek ötöde 10 ezer forintnál kevesebbet szán szerettei megajándékozására, 28 százalékuk pedig 10-20 ezer forint közötti összeggel számol. Mindkét csoport aránya növekedett 2008-hoz képest: tavalyelőtt a legszerényebben karácsonyozók még csak 17 százalékát tették ki az összes válaszadónak, a 10-20 ezer forint közötti kategóriába pedig csupán az emberek negyede tartozott.

Meglátszik a válság: kevés a hitel, kevesebb az ajándék

Évről-évre megdől az a közkeletű városi legenda, amely szerint a magyarok tömegével rohannak az áruházakba, hogy hitelből vásároljanak. Az Ipsos-Kirakat.hu karácsonyi kutatásában résztvevők túlnyomó többsége azt nyilatkozta, hogy nem vett fel hitelt 2007-ben (97 százalék), 2008-ban (98 százalék), és 2009-ben sem (99 százalék). Mindez egybecseng azzal a válasszal, amit az emberek a „Tervez-e idén hitelt felvenni a karácsonyi vásárláshoz?” kérdésre adtak: tavalyelőtt 96 százalék, tavaly 97 százalék, idén pedig százalék 98 százalékuk mondott nemet.

A hitelfelvétel mellett idén azonban a pénzügyi válságnak más jelei is markánsabban mutatkoznak. Nőtt ugyanis azoknak a száma, akik egyáltalán nem vettek karácsonyi ajándékot: 2008-ben még csak 22 százalék, 2009-ban 19 százalék, 2010-ben viszont már 25 százalék mondta azt, hogy nem költött pénzt a szeretet ünnepére az előző évben.

Sláger a kozmetikum és a ruha, kiesett a sportszer a top10-ből

kirakat2_2010nov

A karácsonyi ajándékok „toplistáján” nem sok változás történt: még mindig rendkívül népszerűek a kozmetikumok és a ruházati cikkek. Érdekes ugyanakkor megfigyelni a karácsonyi könyvpiac visszaesését: a 2008-as kutatás szerint előző évben 47 százalék volt a karácsonyi ajándékkönyvek részesedése, míg a 2009-es és az idei kutatásban résztvevők mindössze 40 százaléka mondta, hogy vett könyvet karácsonyra. Hasonlóan nagy visszaesés tapasztalható a CD-k és DVD-k piacán: három év alatt mintegy 9 százalékot esett a részarányuk.

Új elemként azonban felkerült a listára a számítógép-eszköz, amely a sportszereket váltotta a top10-ben.

Ajándékot főleg a plázákból, de a tudatosak a webáruházakba „mennek”

A vásárlók többsége még mindig nem tájékozódik a vásárlások előtt: a válaszadók 63 százaléka mondta azt, hogy nem tájékozódik a vásárlás előtt. Ezt a trendet erősíti két tény is: az idei felmérés szerint az emberek fele decemberben fog hozzá a vásárláshoz, és az ún. nem élelmiszer-jellegű vásárlásait 81 százalék a bevásárlóközpontokban, hipermarketekben intézi. Ha mindehhez még azt is hozzávesszük, hogy a vásárlásra fordított idő a kutatásban résztvevők 43 százalékánál többször 1-2 óra, a 39 százalékánál pedig csupán egy alkalommal néhány óra, kialakulhat egy tipikus vásárlási kép. Az emberek igen nagy része decemberben tér be egy hipermarketbe, és ott néhány órát keresgélve a helyszíni benyomások alapján választja ki, mire költi a pénzét.

Lakatos Sándor: egyre többen tervezünk tudatosan

Az Ipsos-Kirakat.hu reprezentatív karácsonyi felmérése azt is jól mutatja, hogy az outletek és webáruházak népszerűsége lassan tendenciózusnak tekinthető, hiszen e két üzlettípus legalább egyszeri látogatása a korábbi adatok tükrében folyamatos növekedést mutat. Ennek magyarázatát Lakatos Sándor, a kirakat.hu és az olcsobbat.hu főszerkesztője abban látja, hogy a kiadásokat a magyar lakosság egyre tudatosabban tervezi, és folyamatosan nő az internethasználat elterjedtsége.

„Ezt támasztja alá, hogy majdnem minden 2. megkérdezett, azaz 43 százalékuk előzetesen tájékozódik a megvenni kívánt karácsnyi ajándékról. A 2009-es eredményekhez képest ez komoly fejlődés: idén az ajándékot vásárló lakosság 6 százalékponttal körültekintőbb, mint tavaly volt” – tette hozzá a főszerkesztő.

Kategória: Kirakat, Olcsobbat.hu, sajtóközlemény  |  Nincsenek hozzászólások

Szólj hozzá Te is!

Megjegyzés: A hozzászólásokat moderátor ellenőrzi, amely eltarthat egy ideig. Kérjük ne küldd újra a hozzászólásodat.