Interjú Michiel Buitelaarral

2009. December 1. Webmaster

A budapesti Újmédia-divíziót a Sanoma Magazines International (a Sanoma Budapest Zrt. anyavállalata) egyik fontos digitális bástyájaként említi a vállalat digitális médiáért (internet és mobil területek) felelős igazgatósági tagjának nemrégiben kinevezett Michiel Buitelaar. A vezető erősítené a nemzetközi együttműködést, és kiemelt iránynak tartja a mobilmédiát valamint a webvideót. Interjú.

- November 1-jével neveztek ki a Sanoma Magazines digitális médiáért felelős igazgatósági tagjának (CDM – Chief Digital Media). Beavatnál bennünket a stratégiai terveidbe?

Michiel Buitelaar- Úgy gondolom, növelnünk kell piaci jelenlétünk arányát, elsősorban az ár-összehasonlító, az apróhirdetési, a hír és a szórakoztató tartalmakra koncentrálva. Ezen belül azonban a hangsúlyok országonként eltérhetnek, hisz nem létezik egyetlen olyan általános séma, amely az eltérő környezetben működő leányvállalataink esetén alkalmazható lenne, ugyanakkor csoportszinten ezeket tartom kulcsterületeknek.

Emellett megjelent két új médiatípus: a mobil- és a videó. Mindkettő nagyon fontos. Különösen a mobilmédia az a terület, ahol jelentős eredményeket kell és lehet is elérnünk a következő két-három évben, ezért feladataink között kiemelt helyen szerepel.

Itt van továbbá a „belső” stratégiai irányok kérdése. A jövőben még inkább cégcsoportként kell működnünk és nem különálló cégenként, ezért fontos feladatomnak tartom az együttműködés javítását. Közösen kell használnunk a technológiai platformokat. A mottóm az lehetne, hogy amit csak lehet, egységesítsünk. Törekednünk kell arra is, hogy a már bevált koncepciókat lemásoljuk, vagy ismét használjuk. Ez kissé elvontnak tűnhet, de néhány hónapon belül konkrétumokat ígérhetek. Hadd említsek néhány példát: véleményem szerint ha mobilalkalmazások fejlesztünk „A” országban, ezeket tovább kell vinni „B”, „C”, „D” stb. országokba. Emellett tovább kell fejlesztenünk az együttműködést, például a termékspecifikációk megszerzése és cseréje tekintetében. De még jó néhány olyan dolgot sorolhatnék, amelyet meg kell vizsgálnunk és kipróbálnunk.

- Milyenek a digitális média terület üzleti pozíciói cégen belül?

- Alapvetően elégedettek lehetünk, azonban egyértelműen növelni szeretnénk piaci jelenlétünk arányát. A Sanoma Magazines igazgatótanácsa, valamint a Sanoma Igazgatótanácsa arra kért bennünket, hogy gyorsítsuk fel a növekedés ütemét. (A Sanoma Budapest a Sanoma Magazines-hez tartozik, de a Sanomának vannak más nagyobb egységei is. Pl.: Sanoma News – elsősorban Finnországban van jelen és napilapkiadással foglalkozik; Sanoma Entertainment – tévécsatornákat üzemeltet stb. Lásd a szervezeti ábrát.) Mára jelentős digitális jelenlétről beszélhetünk Sanoma Magazines cégeken belül Bulgáriában, Magyarországon és Hollandiában. Emellett a Sanoma News is jelentős részesedéssel bír a finn digitális piacon. Ugyanakkor ezen országokban is tovább kell növekednünk, hogy piacvezetővé váljunk, vagy megőrizhessük ezt a pozíciót.

Bár konkrét adatok, számok közlésére nincs felhatalmazásom, de annyit bizonyosan elmondhatok, hogy szervezeti növekedés és akvizíciók útján növelnünk kell a digitális piacról származó bevételeket, méghozzá jelentős mértékben. Úgy vélem, igenis képesek vagyunk növelni meglévő portfóliónk nyereségességét. A növekedés közben is ésszerű szinten kell tartanunk a digitális piac általános nyereségszintjét és biztosítanunk kell a forrásokat a növekedés finanszírozásához. A növekedésnek mindenképpen profittal kell együtt járnia.

- Kinevezésed arra utal, hogy a jövőben a Sanoma, illetve a Sanoma Magazines a korábbinál erőteljesebben kíván fókuszálni az online-ra?

- Igen, kinevezésem is egyértelműen jelzi a Sanoma szándékát, hogy nagyobb figyelmet fordítson a digitális piacra. A Sanoma Magazines igazgatótanácsa néhány hónappal ezelőtt jutott erre a döntésre és ezt a szándékát a Sanoma igazgatótanácsa is megerősítette. Egyértelmű, hogy a digitális média jelenti a növekedés lehetőségét és ezt a növekedést a változó fogyasztói szokások közepette kell elérnünk, azaz ki kell tudnunk szolgálni hirdetőinket, akik most térnek át a hagyományos médiát képviselő lapokról a digitális médiára. Növekedni fog tehát a digitális médiában elhelyezett hirdetések száma, mi pedig e téren jelentős piaci hányadot kívánunk megszerezni.

- Milyen gyakran találkozol majd az újmédia területek egyes vezetőivel?

- Az egyes országokban működő cégeink vezetésével folyamatosan kapcsolatban fogok állni, e cégekben folyik ugyanis a tényleges munka. Már el is kezdtem felkeresni a szóban forgó cégeket. Szerencsére legtöbbjükkel már korábban is volt alkalmam megismerkedni. Az egyes országokban dolgozó „digitális kollégákkal” nagyon jó a munkakapcsolatunk, például gyakran beszélek Gerentsér Imrével is, és más országok hasonló pozícióban lévő vezetőivel. Emellett a Sanoma felkérte a Sanoma News, a Sanoma Entertainment és a Sanoma Magazines ügyvezetőit, hogy aktívan járuljanak hozzá a digitális piaci céljaink eléréséhez. Szoros telefon-, videótelefon- és e-mail kapcsolatban állunk egymással, valamint legalább negyedévente szervezünk személyes találkozókat is. És persze gyakran beszélek Eija Ailasmaa-val, a Magazines ügyvezetőjével is.

- Milyen jellegű digitális termékek a legsikeresebbek manapság a Sanoma portfoliójában?

- A digitális portfoliónk legfontosabbjai közé sorolhatók a katalógusjellegű szolgáltatásaink, mint amilyen a Startlap és a Startpagina. Emellett vannak úgynevezett összehasonlító site-jaink is, mint amilyen a Kirakat, a Kieskeurig, a Hintaseuranta, továbbá több hírszolgáltatásunk is. Aztán ott vannak a magazinokhoz kapcsolódó oldalaink is, néhánynak ugyanaz a címe, mint magának a magazinnak (például Nők Lapja – Nők Lapja Cafe), vagy az oroszországi Cosmopolitan, néhány site pedig meghatározott domináns témákhoz kapcsolódik (mint a Styletoday). Emellett van néhány ígéretesnek tűnő mobil termékünk is. És persze a Vbox7 és a Zie, mindkettő jelentős videóplatform.

- Mennyire szerepel hangsúlyos helyen terveidben a mobilplatform?

- Nagyon is fontos kérdésről van szó, mivel véleményem szerint a mobilmédia területén most van a nagy áttörés. Az ehhez vezető utat az Apple kövezte ki, amikor megjelent a piacon az iPhone-nal. Az iPhone használatával kapcsolatos számok egészen elképesztők. De végül is a mobilmédia még csak most kezd elterjedni. Növekedni fog az Android készülékek száma, aztán ott van a Blackberry és azt várom, hogy a Microsoft is nagyot ugrik előre 2010-ben. Végezetül a Nokia is megpróbálja majd visszaszerezni elvesztett pozícióit, hiszen napról napra gyengül a helyzete. Mindannyian bizonyos mértékig nyitni fognak, talán még jobban, mint eddig az Apple tette. Valamennyien mobilalkalmazásokat fognak kínálni, azaz tömeges méretű, gyakran fizetős szolgáltatásokat. Olyan platformokat, amelyeken tartalmat és alkalmazásokat szolgáltathatunk. Nagyon fontos számunkra ez a piac, ahol vezető pozícióra kell majd szert tennünk. Feladataim között ez az elsők között szerepel.

- Hogyan érintette a globális gazdasági válság az egyes országokban működő digitális részlegeket? Csökkent-e a hirdetési bevétel, megfigyelhető-e jelentős árbevétel-visszaesés?

- Úgy látom, a válság minden bizonnyal érintette a digitális piacot is, bár talán kisebb mértékben, mint a hagyományos médiát. Néhány országban még csekély mértékben növekszik is ez a piac. Úgy vélem, a digitális média hosszú távon alapvetően csakis növekedhet. A válság ennek a növekedésnek az ütemét mérsékelte. Emelkedni fog a digitális médiában elhelyezett hirdetések volumene, hiszen jelenleg még lemaradásban van a fogyasztók tényleges „digitális fogyasztása” mögött, méghozzá – meglepő módon – nagyon jelentős az elmaradás. Véleményem szerint segítenünk kell és jobban fel kell világosítanunk a hirdetőket. Emellett komoly tényező a digitális hirdetési piacon a folyamatos árcsökkenés. Ennek ellenére makacs vagyok és a jelenlegi válság elhúzódása ellenére hosszú távon bízom a digitális médiában.

- Jelentős nemzetközi vita bontakozott ki mostanában az internet jövőjét illetően, például ismét előtérbe került, hogy a hirdetés alapú üzleti modellt esetleg a fizetős modell váltaná fel, és a felhasználóknak a pénztárcájukba kellene nyúlniuk egy-egy szolgáltatás vagy cikk eléréséhez. Mit gondolsz erről, tényleg gyökeret vethet-e a fizetős modell?

- Jó kérdés, nehéz megválaszolni. Úgy vélem, bizonyos tartalmakért, mondjuk szakértők igénybe vételéért, fizetni kell. A mobil alkalmazások már elég szép pénzt hoznak, még ha az egyes alkalmazásokra vetíthető összegek kicsik is, a volumen azonban jelentős lehet. Azaz, a digitális bevételek legjelentősebb részét várhatóan továbbra is a reklámpiac fogja kitermelni. Én ezzel kapcsolatban nem várok változást.

A cégek persze mindig törekszenek arra, hogy bevételre tegyenek szert azért, amit nyújtanak. A digitális reklámpiacnak pedig vannak még olyan területei, ahol bevételnövelést lehet elérni. Óvatosan fogalmaznék azonban azzal kapcsolatban, hogy a digitális tartalmak fizetősek lesznek-e. Az emberek szívesebben fizetnek a kézbe vehető, papíralapú magazinokért. De a digitális tartalmakért? Legyenek akár legalább olyan vonzóak, mint a magazinokból megismert tartalmak, vegyünk csak példának néhány iPhone alkalmazást, de hogy fizessünk is értük?

- Mely országok jelentik a Sanoma digitális média részlegének erős bástyáit?

- Jelenleg Bulgáriában, Hollandiában és Magyarországon vagyunk a legerősebbek. Finnországban ugyancsak, a Sanoma News-on keresztül. De még ezekben az országokban is növekedni tudunk. Más országokban ugyanakkor fokozatosan erősítenünk kell jelenlétünket a digitális piacon. Tulajdonképpen nem látom okát, hogy miért ne céloznánk meg olyan területeket, ahová még nem tettük be a lábunkat. Szerencsére a digitális piacra való belépés akadályai csekélyek.

- Mi a véleményed a magyarországi Újmédia-divízióról? Mely területeken erősítenél?

- Nagyon elégedett vagyok a Magyarországon elért eredményeinkkel. Igazán erős cég a magyarországi, megfelelő tudással és ambíciókkal. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy még az olyan területeken is, ahol már vezető szerepet vívtunk ki, lehet még lehetőség a további növekedésre mind bevételszerzés, mind nyereségesség szempontjából. Erről is szeretnék részletes megbeszélést folytatni a hamarosan sorra kerülő találkozásom során a magyarországi menedzsmenttel.

Kategória: Általános, mobil, online média  |  Nincsenek hozzászólások

Szólj hozzá Te is!

Megjegyzés: A hozzászólásokat moderátor ellenőrzi, amely eltarthat egy ideig. Kérjük ne küldd újra a hozzászólásodat.